Maluch koduje to mini projekt, który będzie realizowany w grupie Pszczółek począwszy od października i trwać będzie do końca roku szkolnego. W międzyczasie prowadzący zakłada dwa konkursy na wyłonienie Mistrza kodowania. Wszystko dlatego, że zabawy z kodowaniem są pełne radości: otwierają umysły, rozwijają umiejętności logicznego myślenia, rozumowania i wnioskowania. Kształcą wyobraźnię i kreatywność dzieci. Zachęcają je do działań grupowych, dzięki czemu już nawet nasze 3-latki rozwijają się społecznie. Wszystkie badania na świecie pokazują, że nauka programowania ma ogromny sens nawet w przypadku przedszkolaków. Esencją tej sztuki jest logiczne myślenie, znajomość podstawowych pojęć matematycznych i zdolność koncentracji uwagi.
Przygodę z kodowaniem zaczęliśmy w minionym tygodniu. Dzieci z grupy „Pszczółki” przekonały się, że kodowanie nie różni się zasadniczo od budowania z klocków. Z powodzeniem uczyły się tej sztuki, układając na macie kolorowe kubeczki. Zabawy stanowiły dla nich nieograniczone źródło radości i kreatywności. Dzieci mogły bawić się kubeczkami samodzielnie albo w grupach. Mogły układać je na płaszczyźnie lub według wzoru (kodu) zaproponowanego przez nauczyciela. Mogły też realizować własne pomysły, co stanowiło dla nich prawdziwe wyzwanie, uczyło przy okazji cierpliwości. Trzylatki mogły z kubeczków tworzyć sekwencje rytmicznie powtarzających się kolorów albo wznosić konstrukcje, odwzorowując przykład „budowli” wykonanej przez nauczyciela lub kolegów z grupy. Warto dodać, iż w trakcie zabaw z kodami dzieci koncentrują się na wyszukiwaniu rozwiązań (jednego lub wielu), przez co wzrasta ich poczucie własnej wartości. Czują się zauważone i docenione, co w konsekwencji przyspiesza i czyni bardziej efektywnym proces przyswajania przez nie informacji i rozwoju nowych umiejętności.
Nina, Gabrysia oraz Lena wykazały się znajomością kolorów- brawo dziewczynki. Jaś, Igor i Kacper świetnie bawili się podczas budowania wieży- to znakomici konstruktorzy! Olga pobiła rekord odwzorowując budowlę zaprojektowaną przez opiekuna grupy- zgadzały się wszystkie kolory i ilość kubeczków- wspaniale wykonane zadanie! Wszystkie fantastyczne i kreatywne chwile zostały utrwalone na zdjęciach. Zapraszam do obejrzenia fotorelacji.
Milena Jóźwiak-Szklarkowska