Konkurs Ortograficzny PSZCZÓŁKA
12 czerwca 2015
Noc z edukacją
15 czerwca 2015
Pokaż wszystkie

Nauczanie przez działanie – dobre praktyki

LEKCJE  W  OGRODZIE

Niewątpliwie najbardziej atrakcyjną formą zajęć dla dzieci są działania praktyczne. Uczniowie najlepiej poznają przyrodę poprzez własne obserwacje, eksperymentowanie,
a samodzielnie odkrywając tajniki przyrody, gromadzą nowe doświadczenia. Podstawą nauczania w klasach I – III szkoły podstawowej powinna być różnorodna działalność dziecka wynikającą z jego potrzeb i możliwości rozwojowych.

Dzięki temu, że nasza szkoła znajduje się w centrum pięknego ekosystemu, jakim jest łąka, pole, las, w pełni możemy realizować zalecenia podstawy programowej.

Podczas działań projektowych w ramach „NIEBIESKICH GRANTÓW” na terenie naszej szkoły powstały trzy piękne ogrody: Ogródek owocowo-warzywny, ogród „Cztery pory roku” oraz ogród „Raj dla pszczół” z roślinnością miododajną. To naturalne środowisko to doskonała baza dydaktyczna dla naszych uczniów. Dlatego nauczyciele i uczniowie podejmują działania praktyczne na łonie natury. W drugim tygodniu czerwca klasy pierwsze udały się do ogródka warzywnego w celu jego obserwacji i pielęgnacji. Obserwowały warzywa, krzewy, kwiaty. Poznały narzędzia używane w ogrodnictwie. W doskonały sposób wykorzystały je do pracy podczas pielęgnacji ogródka. To co wysiano wczesną wiosną,
a więc sałata, rzodkiewka, szczypiorek, dzieci wykorzystały do przygotowania II śniadania.

Podczas obserwacji uczniowie, poznali znaczącą różnicę między roślinami pożądanymi,
a chwastami. Dowiedziały się, czym jest mszyca i w jaki sposób atakuje rośliny. Do obserwacji wykorzystano lupę, jeden z najprostszych przyrządów optycznych, umożliwiający bezpośrednią obserwację drobnych szczegółów. Podczas wszystkich działań dzieci wykazały się znajomością zasad bezpieczeństwa w czasie prac ogrodowych.

Takie zajęcia są niezwykle ciekawe i atrakcyjne. Dostarczają dzieciom nowych doświadczeń
i wiele wrażeń, co utwierdza nauczycieli w przekonaniu, że warto prowadzić tego rodzaju lekcje. Wiedza zdobyta poprzez działanie jest pełniejsza i trwalsza.

Milena Jóźwiak- Szklarkowska
Magdalena Perkiewicz